Elsker du mig?....Joh.21,16.

Andagt til 10. oktober.


Vi har så let ved at tro, at Jesus først og fremmest er interesseret i vore gaver. Men det er han ikke. Synes du, at det er mærkeligt?

Forestil dig en ægtemand, der overøste sin hustru med gaver. Efter nogen tid blev hun klar over, at han på trods af sin gavmildhed ikke elskede hende. Fra det øjeblik var alle gaver erstatning for ham selv, og de mindede hende bestandigt om, at hun manglede det vigtigste, nemlig sin mands kærlighed.

Der er mange, der har gjort meget for Jesus, men de elsker ham ikke. Uden de selv har gjort sig det klart, ønsker de gennem deres gaver at købe Guds anerkendelse.
Men den sande kærlighed lader sig ikke købe. Den søger ét eneste, og det er genkærlighed.

Derfor spørger Jesus: ”Elsker du mig?”

En kristen kan miste kærligheden til Jesus. Det er en stadig kamp at blive bevaret i denne kærlighed. Sind og tanke indfanges så let af alt, hvad der har med kristenlivet at gøre. Men Jesu kærlighed ønsker, at det er ham, du skal være optaget af.
Jesus elsker dig uafhængigt af, hvad du kan give ham. Det er ikke dine gaver, der har hans hjerte, men det er dig selv. På samme måde ønsker han, at du skal elske ham frem for alt, hvad han kan give dig og hjælpe dig med i dit liv.

”Elsker du mig?” spørger Jesus.

Disse ransagende ord er et vækkerråb til dig, hvis kærlighed er ved at blive kold. Jesus leder dig tilbage til den plads, hvor den sande, dybe kærlighed til ham fødes og næres. Det er den fortabte synders plads ved Jesu fødder, hvor jeg får mine synders nådige forladelse, fordi jeg er elsket af ham.
Du når aldrig videre eller længere. Men det er samtidig det bedste sted at være. Dér kalder Jesu kærlighed til dig bestandig på din kærlighed til ham. Vi elsker, fordi han elskede os først.
------------------------------
Andagten på engelsk:
http://nyt-i-natten-english.blogspot.com/2007/10/do-you-love-me.html